پرچم ؛ هویت دینی و ملی ماست ...

‍ ‍ ⁉️ متن شبهه:

حالا فهمیدم چرا آقای خمینی که از قضا هندی هم بوده روی تغییر آرم پرچم اینقد پافشاری میکرد!

✅ پاسخ شبهه:

1⃣ علامت نشان داده شده علامت سیکهای هندی است و نه گاوپرستان هندی(به عکس الصاق شده توجه شود)

2⃣ شباهت جزئی شکل دو نماد به معنی یکی بودن مفهوم آنها نیست زیرا هر کدام بر اساس اصول خاصی طراحی شده اند. حتی اگر بیشتر جستجو کنید ممکن است نمادهای مشابه دیگری نیز یافت شود ولی نمیتوان ادعا کرد که مفهوم آنها هم مشابه است.

3⃣ حمید ندیمی طراح آرم پرچم جمهوری اسلامی ایران در سال 59 در روزنامه جمهوری و کیهان می گوید:
” هلال‌های تعبیه‌شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارکشان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند. این طرح پنج بخش دارد که نشان‌دهندهء پنج اصل دین است. اصل توحید را در حکم عمود دو ساقهء اصلی در میان خود دارد. علاوه بر کلمهء الله که در ترکیب اصلی آن دیده می‌شود، لااله‌الاالله نیز در آن مستتر است. جزء قائم میانی در ترکیب با شکل تشدید ( ّ ) که در خط فارسی و عربی نشانهء شدت است، شمشیر را تداعی می‌کند؛ این همان تعبیر کلمهء «حدید» است. تقارن‌های این آرم هم نشانهء تعادل و توازن است؛ این همان میزان است. بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی این آرم همان بیان کلمهء الله است که قالب و محتوا را در خود جای داده است. آرم به صورت کروی طراحی شد تا نشان‌دهندهء پیام جهانی آن باشد. “

4⃣ خاندا، نماد آئین سیک معرف بسیاری از اعتقادات پایه‌ای سیک است و بیانگر اصل دیگ و تیغ و فتح در دین سیک است که به شکل یک نشان‌واره نمایش داده شده‌است. این نشان‌واره مجموعه‌ای از نماد سه شیء مختلف است:
- یک شمشیر خاندای دو تیغه در مرکز.
- یک چاکرام (جنگ‌افزار دایره‌ای شکل که در جنگ تن‌به‌تن و برای پرتاب بکار می‌رود.)
- دو شمشیر یک‌تیغه (کیرپان) که در دو طرف چاکرام و خاندا قرار گرفته‌اند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.